Skupaj soustvarjamo prihodnost digitalne dobe.
Med letoma 2023 in 2025 je Gimnazija Lava (Šolski center Celje) izvajala mednarodni projekt Erasmus+ Living in a Digital Age v okviru akcije KA121-SCH, ki je vključeval štiri skupinske mobilnosti dijakov in učiteljev v sodelovanju s partnerskimi šolami iz Italije (Foggia), Španije (Sevilla), Nemčije (Stuttgart) in Slovenije (Celje).
V projektu je sodelovalo 72 dijakov, starih 16 let, in 24 učiteljev – po 18 dijakov in 6 učiteljev iz vsake sodelujoče države. Osrednji cilj projekta je bil krepitev digitalnih kompetenc, kritičnega mišljenja, podjetnosti, medijske pismenosti in medkulturnega dialoga. S projektom smo se odzvali na potrebe sodobnega časa, ki zahteva suvereno, odgovorno in ustvarjalno rabo digitalnih tehnologij tako pri učenju kot v vsakdanjem življenju.
VSEBINSKA IZHODIŠČA IN TEMATSKA PODROČJA
Skozi vse štiri mobilnosti so dijaki raziskovali različne vidike digitalne dobe:
- odgovorno uporabo digitalnih tehnologij ter ravnovesje med digitalnim in analognim svetom,
- umetno inteligenco in novo zakonodajo EU (AI Act),
- medijsko pismenost, prepoznavanje lažnih novic in preverjanje virov,
- uporabo digitalnih orodij pri pouku ter refleksijo o njihovi učinkovitosti,
- kulturno identiteto v digitalnem okolju tudi skozi ohranjanje običajev in digitalno pripovedovanje zgodb.
Dijaki so pri tem spoznavali različne apliakcije in digitalna orodja ter jih ustvarjalno uporabljali v učnih in projektnih kontekstih.
IZVEDENE AKTIVNOSTI IN METODE DELA
Projekt je temeljil na sodelovalnem, medpredmetnem in problemsko naravnanem pristopu. Dijaki so delali v mednarodnih skupinah, ustvarjali digitalne vsebine, sodelovali v diskusijah in predstavitvah ter nadgrajevali svoje komunikacijske in socialne veščine.
Med najodmevnejšimi aktivnostmi so bile:
- interaktivne delavnice o UI in medijski pismenosti (Sevilla, Stuttgart),
- raziskava o digitalnih navadah mladih (Foggia),
- delavnica o zakonodaji EU glede umetne inteligence z gostom z JRC Sevilla dr. Vincenzom Cardarellijem,
- obisk nemške nacionalne televizije SWR in intervju z novinarji,
- izmenjava digitalnih velikonočnih običajev ter ustvarjanje digitalnega časovnega traku tradicionalnih navad,
- virtualne in AR-ekskurzije v Italiji, Španiji, Nemčiji in Sloveniji s pomočjo mobilnih aplikacij,
- mini hackathon: zasnova digitalnih rešitev za izzive prihodnosti,
- video delavnica “Moj digitalni dan”,
- snemanje in montaža zaključnega videa z utrinki vseh mobilnosti,
- ustvarjanje interaktivnega digitalnega zemljevida s QR-kodami in refleksijami,
- evalvacija z orodjem Mentimeter in digitalna časovna kapsula, v kateri so dijaki zapisali vizije digitalne prihodnosti.
POUDARKI IZ POSAMEZNIH MOBILNOSTI
Foggia (Italija): dijaki so raziskovali pogostost in namen uporabe digitalnih naprav ter predstavili digitalno oblikovane kulturne značilnosti držav. V Italiji so izbirali projektni logotip – izbran je bil logotip slovenskega dijaka Vala Jeriča.
Sevilla (Španija): osrednja tema je bila umetna inteligenca in z njo povezana zakonodaja EU (AI Act). Dijaki so v skupinah analizirali zakonodajo, predstavili ključne člene in razpravljali o vplivu UI v šolstvu, zdravstvu in gospodarstvu.
Stuttgart (Nemčija): fokus mobilnosti je bil na prepoznavanju lažnih novic in razumevanju vloge medijev. Dijaki so ustvarili lastne primere novic, razpravljali o manipulaciji z informacijami in obiskali televizijsko hišo SWR.
Celje (Slovenija): kot zaključna mobilnost je zajemala refleksijo celotnega projekta. Dijaki so ustvarili zaključni video, pripravili digitalne predstavitve orodij, analizirali spletno in analogno učenje ter izvedli ustvarjalne in medgeneracijske delavnice s sodobnimi digitalnimi pristopi.
PEDAGOŠKI PRISTOP IN PRIDOBLJENE KOMPETENCE
Projekt Living in a Digital Age je bil zasnovan kot učni prostor mobilnosti, kjer so se prepletale vsebine različnih predmetnih področij (informatika, družboslovje, jezik, umetnost) in ključne kompetence sodobnega časa.
Dijaki so:
- okrepili digitalne spretnosti (orodja, vsebinska ustvarjalnost, evalvacija),
- razvijali kritično mišljenje in sposobnost presojanja virov,
- izboljšali komunikacijo v angleškem jeziku in javno nastopanje,
- nadgradili kulturno občutljivost in sodelovanje v mednarodnem okolju,
- spoznali odgovorno in ustvarjalno rabo tehnologije.
Učitelji so skozi mobilnosti pridobili novo znanje o metodah dela v mednarodnih skupinah, uporabi IKT v pouku ter prenosu evropskih tem v učni proces.
ZAKLJUČEK: TRAJNI VPLIV IN SKUPNI USPEH
Projekt je pustil pomemben pečat na naši šolski skupnosti. Okrepil je zavedanje o pomenu digitalne pismenosti, ustvarjalnosti, sodelovanja in evropskega povezovanja. Predvsem pa je pokazal, da lahko mladi – z ustreznim mentorstvom in mednarodnimi izkušnjami – aktivno soustvarjajo prihodnost, ki temelji na znanju, povezovanju in odgovorni rabi tehnologije.